Onderstaande biografie is in de jaren negentig opgetekend door Thea Figee en beschrijft op een zeer treffende wijze de schilder en zijn werk.

Joep de Bekker behoort bepaald niet tot het type schilders dat regelmatig spreekt van grootse ontdekkingen, of van successen die hij in de schilderkunst heeft geboekt. Integendeel. Je kunt hem in de schaduw stellen van uiteenlopende zwoegers als Bonnard, Benner, Giacometti, Morandi, Rothko en dichter bij huis jaap Hillenius,  schilders die het onderzoeken van de schilderkunst boven het bereiken van een eindresultaat plaatsen. Schilders die alles van zichzelf eisen en geven, een proces dat niet ophoudt op het moment dat ze de kwasten neerleggen. Schilderen is meer denken dan verf opbrengen.

Oplossingen zoeken in het kwasten alleen kan op die manier zelfs als luiheid worden uitgelegd, want het stelt het nadenken over wat je doet uit. Het zetten van een verfstreek is een handeling. Het filosoferen over wat daarmee wel en niet gebeurt kan zoveel langer duren. De uiterst intensieve manier waarop Joep de Bekker met zijn kunstenaarschap omgaat doet denken aan een uitspraak die Giacometti deed toen Ernst Beyeler, een kunsthandelaar uit Basel, een schilderij in zijn atelier zag en de schilder vertelde hoe prachtig hij het vond. Het antwoord van Giacometti was: 'Wacht maar. Ik ga het nu weer afbreken.' Ook voor Joep de Bekker geldt dikwijls dat een schilderij pas zijn voltooiing nadert als het in de vele lagen eronder z'n noodzakelijke strijd heeft gestreden en afgronden heeft gezien. Het schildergenot is er ondanks alles, maar het is betrekkelijk. Schilderen is vooral leren wie je als schilder bent.

Joep de Bekker (Tilburg, 1935) is samen met Agnes, zijn vrouw, in 1963 neergestreken in Groesbeek, waar hij nu woont in een uiterst romantisch oud en met dieren en weiden omgeven huis, dat meerdere malen een aanleiding voor zijn schilderen mocht worden. Het huis, zo eenvoudig mogelijk vormgegeven, is zijn geluk. Het is daarom ook dikwijls middelpunt en enig duidelijk herkenbare vorm in een compositie. Het is nooit het huis zelf waar we het onrustig zoeken van de schilder signaleren, maar de 'lege' ruimte eromheen, die met steeds lossere toets de afgelopen jaren weer aan kracht wint. De schilder constateert die winst.

'Ik weet eindelijk te luisteren naar wat het schilderij me te vertellen heeft en van me vraagt. Een goed schilderij schildert zichzelf. Daarvan ben ik overtuigd. Dat leer ik nu pas zien. Daar had ik al die jaren voor nodig. Maar het twijfelen blijft.'

Biografie

JdB-Landschap-Recent-32p
Joep de Bekker, Kunstschilder, Landschappen van de Geest: Overzicht Landschappen
Joep de Bekker, Kunstschilder, Landschappen van de Geest: Overzicht Natuur
Joep de Bekker, Kunstschilder, Landschappen van de Geest: Overzicht Naakten
Joep de Bekker, Kunstschilder, Landschappen van de Geest: Exposities
Joep de Bekker, Kunstschilder, Landschappen van de Geest: Biografie
Joep de Bekker, Kunstschilder, Landschappen van de Geest: Contact
Joep de Bekker, Kunstschilder, Landschappen van de Geest: Homepagina
Arrow
Joep de Bekker, Kunstschilder, Landschappen van de Geest: Overzicht Naakten