Joep de Bekker kiest een onderwerp en schildert er een serie van totdat de verrassingen op zijn en het gevaar van herhalen op de loer ligt. We zien schilderijen met de al eerder genoemde huizen, maar ook prinsessen naar de “Infante Marguerita” van Velasquez, landschappen met bomen ofwel verticale uitdagingen en daarentegen ook landschappen met uitgesproken horizontale uitdagingen in een horizon en landschappelijke elementen als bosranden, akkers en rivieren. Elke verfstreek lijkt tot op de millimeter overwogen. Geen enkel landschap is naar de natuur geschilderd. De kunstenaar heeft het allemaal in z'n hoofd, heeft de directe werkelijkheid om hem heen niet noodzakelijkerwijs nodig om te schilderen. De onderwerpen komen ook niet op de eerste plaats. Ze staan in dienst van het schilderen. Of om een uitspraak van zijn meest favoriete schilder Pierre Bonnard te citeren: 'Het gaat er niet om het leven te schilderen, het gaat er om het schilderij te laten leven.'

Zo zwart/wit de schilder in zijn verleden als illustrator te werk ging, zo uitbundig tot zinderend is nu zijn kleur gebruik. Blauw, het dichtst bij zwart/wit en grijzen, is zijn favoriete kleur. 'Je kunt er het mooist toon mee laten zien. Mijn werk gaat altijd over toon.' De kleurtoon lijkt zo'n belangrijke plek in te nemen dat ze een schilderij soms meer een beleving van abstract schilderen maakt dan van een figuratief landschap. Schilderijen van Joep de Bekker laveren tussen figuratief en abstract, zoals ook Benner dat met zijn noordelijke landschappen doet. Soms wordt het gewoon een goede compositie van kleurvlakken en vraagt de rijke, matte huid van het schilderij meer aandacht. Niet voor niets houdt de schilder van juist de fase waarin Mondriaan's schilderijen van figuratief naar abstract gaan. In het verlengde daarvan beschouwt Joep de Bekker het schilderij als een plat vlak. De suggestie van ruimte is sinds een paar jaar voorzichtig aan de orde, wordt toegelaten.

De verschuivingen in het werk van Joep de Bekker zijn klein, maar wezenlijk. 'Eigenlijk ben je als schilder een leven lang bezig erachter te komen wie jezelf bent.' Joep de Bekker heeft in zijn leven als kunstenaar heel wat schilderijen gemaakt en er ook weer veel van vernietigd. Hij is zeer kritisch op alles wat zijn atelier verlaat, wat we kunnen zien in zijn tentoonstellingen. Zeer bescheiden of zelfs helemaal niet gesigneerd getuigt zijn werk van een integere, want op alle fronten bevochten, schilderkunst.
                                                                                                                 Thea Figee.

Biografie

JdB-Landschap-Recent-51-p
Joep de Bekker, Kunstschilder, Landschappen van de Geest: Overzicht Landschappen
Joep de Bekker, Kunstschilder, Landschappen van de Geest: Overzicht Natuur
Joep de Bekker, Kunstschilder, Landschappen van de Geest: Overzicht Naakten
Joep de Bekker, Kunstschilder, Landschappen van de Geest: Exposities
Joep de Bekker, Kunstschilder, Landschappen van de Geest: Biografie
Joep de Bekker, Kunstschilder, Landschappen van de Geest: Contact
Joep de Bekker, Kunstschilder, Landschappen van de Geest: Homepagina
Arrow
Joep de Bekker, Kunstschilder, Landschappen van de Geest: Overzicht Naakten